Honda Prelude Forum banner

Moet ik overmatig aangedraaide kopbouten gebruiken?

588 views 30 replies 6 participants last post by  hgray77041  
#1 ·
Oké jongens, sorry voor alle vragen over de motorbouw van de laatste tijd, maar ik wil deze b20a5 duidelijk niet verpesten. Lol

Toen ik de koppakkingbouten verwijderde, zaten ze waanzinnig vast. Ik heb uiteindelijk een momentsleutel met een balk op de laatste bout gezet en het kostte ongeveer 70-80 ft lbs koppel om hem los te krijgen. En ze vergden allemaal ongeveer dezelfde kracht.

Aangezien ze naar verluidt met ongeveer 49 ft lbs moeten worden vastgezet. Moet ik ze hergebruiken? Of moet ik andere gebruikte kopen die twijfelachtig kunnen zijn. Of de $170 uitgeven en ARP-studs kopen?

En is er misschien een manier om ze te meten om te zien of ze uitgerekt zijn.

Of moet ik meer dan 49 ft lbs gaan bij het vastdraaien van de koppakking?

Sorry voor alle vragen en ideeën.

Bedankt Sam!

#2 ·
Voor wat het waard is, hier is mijn ervaring met 3rd gen cilinderkopbouten.

Was er corrosie op de bouten toen je ze verwijderde? Ik heb cilinderkopbouten op 3rd gen motoren altijd hergebruikt en heb nooit problemen gehad. Het kost meer kracht om een vastgedraaide bout los te draaien, maar de benodigde kracht hangt af van andere factoren zoals corrosie. Het lijkt me dat ik me herinner dat iemand de boutlengtes ooit heeft gepost, maar ik kan je niet met zekerheid zeggen of het op dit forum was.

Ik zou niet over het gespecificeerde aanhaalmoment gaan. Zorg er gewoon voor dat je de stapsgewijze aanhaalprocedure uit de handleiding volgt. Ik zou ze visueel inspecteren en de lengtes van de bouten met elkaar vergelijken. Als je enige verdenking hebt dat een of meer zijn uitgerekt, wil je ze vervangen.

• Like
Reactions: Sam91
#3 ·
Voor wat het waard is, hier is mijn ervaring met 3e generatie cilinderkopbouten.

Was er corrosie op de bouten toen je ze verwijderde? Ik heb cilinderkopbouten op 3e generatie motoren altijd hergebruikt en heb nooit problemen gehad. Het kost meer kracht om een vastgedraaide bout los te draaien, maar de benodigde kracht om een vastgedraaide bout los te draaien hangt af van andere factoren zoals corrosie. Het lijkt erop dat ik me herinner dat iemand de boutlengtes ooit heeft gepost, maar ik kan je niet met zekerheid vertellen of het in dit forum was.

Ik zou niet over het gespecificeerde aanhaalmoment gaan. Zorg er gewoon voor dat je de stapsgewijze aanhaalprocedure uit de handleiding volgt. Ik zou ze visueel inspecteren en de lengtes van de bouten met elkaar vergelijken. Als je enige verdenking hebt dat een of meer zijn uitgerekt, moet je ze vervangen.
Zoals 1 of 2 van de bouten wat roest op de schroefdraad en de schacht van de bout hadden. Ik vond dat nogal vreemd. En een paar hadden deze gekke smurrie erop waarvan mensen op andere forums zeiden dat het verbrande, smerige olie was, volgens mijn onderzoek.

#4 ·
Sam, denk aan de auto waar je vragen over stelt, die is nooit gebouwd om eeuwig mee te gaan.
ARP is altijd een goede upgrade en OE-vervanging, en ze verkopen niet eens meer OEM-bouten.
Als je de bouten wilt hergebruiken, neem dan de kans, maar onthoud dat alleen jij de gevolgen lijdt van het opnieuw doen van koppakkingen of het verliezen van compressie en motorwerk, enz...

#5 ·
Sam denk aan de auto waar je vragen over stelt, hij is nooit gebouwd om eeuwig mee te gaan.
ARP is altijd een goede upgrade en OE-vervanging, en ze verkopen niet eens meer OEM-bouten.
Als je de bouten wilt hergebruiken, neem dan de kans, maar onthoud dat alleen jij de gevolgen lijdt van het opnieuw doen van koppakkingen of het verliezen van compressie en motorwerk, enz...
Ja, maar het is een Honda. En ze lijken voor het grootste deel langer mee te gaan dan welke andere auto dan ook.

Ik moet de bouten opnieuw inspecteren en misschien plaats ik hier wat foto's ervan.

#7 ·
Als ze te vast zaten, konden ze theoretisch te veel uitgerekt zijn en zijn ze niet meer ideaal.

Maar in tegenstelling tot veel handleidingen, raadt Honda niet aan om de kopbouten te vervangen (waar ze in de handleiding wel aanbevelen om veel andere bouten te vervangen).

Ik heb een set ARP-kopbouten die ik je goedkoop zou verkopen als je geïnteresseerd bent. PM me.

#9 ·
met mijn gebruikelijke voorbehoud dat ik noch mechanisch noch een 3G-expert ben; ik zou echter overtrokken kopbouten niet hergebruiken en zou een set ARP-vervangingen halen om te gebruiken
Ja, ik heb uiteindelijk enkele gebruikte ARP-studs gekregen!

#11 ·
Je vraagt om problemen. Volg de werkplaatshandleiding. Einde verhaal.
Wat bedoel je? De handleiding zegt dat de kopbouten hergebruikt moeten worden. Maar er staat niets over over-aangedraaide. Dus ik gebruik arp-bouten.

#13 ·
Je zou de originele moeten gebruiken die je hebt verwijderd. Ze zouden geen schade moeten hebben, ze zitten in de motor en werden voor het inbouwen behandeld met motorolie.
Hopelijk werden ze behandeld met motorolie. Ik heb geen idee.

Maar ik heb ARP-studs gekocht, dus die zullen sowieso veel beter zijn.

#17 ·
Hun extra sterkte is irrelevant. De standaardbouten zijn sterk genoeg om voldoende koppel uit te oefenen. Als u meer koppel aanbrengt dan de waarde die in de werkplaatshandleiding staat, loopt u het risico uw koppakking te beschadigen. Uw timing kan zelfs een beetje verkeerd zijn, omdat de cilinderkop lager komt te zitten, alsof u extra vlakwerk heeft gehad, en dan loopt u het risico dat uw distributieriem slipt.
De timing zal niet verkeerd zijn. Daarom hebben we een verstelbare distributieriemspanner.

#18 ·
ARP is overkill voor een NA-applicatie, maar ze zullen niets schaden. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de kopbouten te vast zaten. Zoals ik al eerder zei, kost het meer kracht om een vastgedraaide bout los te draaien. Vooral als er corrosie of vernis op de bouten zit. Wat hier waarschijnlijk het geval is. Ik had waarschijnlijk gewoon de standaardbouten schoongemaakt en hergebruikt als ze er goed uitzagen. Maar aangezien je ze nu al hebt, kun je net zo goed de ARP-bevestigingsmiddelen gebruiken.

#20 ·
ARP is overkill voor een NA-toepassing, maar ze zullen niets schaden. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de koppakkingbouten te vast zaten. Zoals ik al zei, het kost meer kracht om een vastgedraaide bout los te draaien. Vooral als er corrosie of vernis op de bouten zit. Wat hier mogelijk het geval is. Ik zou de standaardbouten waarschijnlijk gewoon hebben schoongemaakt en hergebruikt als ze er goed uitzagen. Maar aangezien je ze nu hebt, kun je net zo goed de ARP-bevestigingen gebruiken.
Ja, dat is zeker logisch. Daar heb ik niet over nagedacht. Maar ze kostten allemaal ongeveer evenveel moeite om los te draaien. En sommige hadden veel meer corrosie dan andere. Maar ja, ik zal ze zeker als reserveonderdelen bewaren!

#21 ·
Het is simpel, als de kopbouten uitgerekt zijn, meet ze dan. ARP-bouten zullen de klus klaren. Ik zie wat WhateverMate zegt over het vasthouden aan de OE-bouten, echter, de motor en al het metaal is vermoeid, dus upgraden naar ARP zal geen slechte zaak zijn. Hij stelt dat het vasthouden aan de OE-specificaties de beste optie is, maar het feit dat de motor en al de rest van de auto 35+ jaar oud is, betekent slijtage, dus nogmaals, er is niets mis mee om te upgraden naar nieuwere geharde hardware. Ik zou me meer zorgen maken over het falen van de aluminium schroefdraad zodra je het aandraait op specificatie voordat je je zorgen maakt over de standaard kopbouten.

#22 ·
Its simple, if the head bolts are stretched, then measure them.
ARP bolts will do the trick.

I see what WhateverMate is saying about sticking with the OE bolts, however, the motor and all metal is fatigued so upgrading to ARP will not be a bad thing.

He is stating that sticking with the OE specs is the best option, but the fact that the motor and all the rest of the car is 35+ years old means wear and tear, so again, there is nothing bad about upgrading to newer hardened hardware.

I would be more concerned about the aluminum threads giving way once you torque to spec before worrying about the stock head bolts.
Zijn er metingen aan de standaard cilinderkopbouten? Ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon niets vinden.

#26 ·
Als de cilinderkoppakkingbouten vervangen moesten worden, dan zou het werkplaatshandboek hebben gezegd dat ze vervangen moeten worden, net zoals bij de motorsteunbouten.

Boutvervorming... lol, als de bout erin gaat en vastdraait, betekent dit dat hij prima is.

Wie komt er met deze theorieën. Lol
Hmmm

#28 ·
#30 ·