Honda Prelude Forum banner

Code 12 (EGR) opgelost!

3 reading
31K views 46 replies 22 participants last post by  dano  
#1 ·
Ben vandaag naar de winkel van 3gdude gegaan en we hebben de problemen die hij heeft gehad eens goed bekeken. Allereerst was er code 12 (EGR Lift sensor) die me achtervolgt sinds ik hem kocht. Na het verwijderen van de EGR-klep uit de auto, haalden we de sensor eruit en ontdekten we dat de sensor vastzat. De klep zelf was in orde. Bill bracht een beetje PB blaster aan en kon hem losmaken. De driehoekige pakking voor de sensor was ook een beetje oud en hield geen vacuĂĽm meer nadat we hem terug hadden geplaatst, dus ik dwong een kleine ronde pakking in de driehoekige pakkingholte en hij paste perfect. Na de montage hield de EGR-klep vacuĂĽm. Er kwam geen code 12 meer nadat ik de klep weer op de auto had geplaatst.

Over naar het volgende probleem, de lude loopt rijk! We sloten een back probe aan op de O2-sensor en lieten hem op een meter lopen. De meter gaf 0,9 volt aan bij stationair toerental. (alles boven 0,5 is rijk) Na het controleren van een groot aantal andere dingen (brandstofdruk, systeemvacuĂĽm, brandstofdrukregelaar, enz. enz.) sloten we een vacuĂĽmpomp/meter aan op de MAP-sensorslang (#21 uit de control box). Toen we het vacuĂĽm verhoogden, begon de motor te vermageren. We hoefden het vacuĂĽm maar ongeveer 1/2 inch te verlagen voordat hij weer rijk begon te worden. De conclusie is dus mogelijk een slechte/oude MAP-sensor, of iets dat de vacuĂĽmleiding net genoeg verstopt om het mengsel te verrijken. Moet iemand vinden met een bekende goede MAP-sensor zodat ik hem kan omwisselen om onze theorie te testen.

Een GROTE dank gaat uit naar Bill (3gdude) voor het helpen hierbij. Het bier is voor mij de volgende keer man!!
 
#2 ·
Ik heb een B20a ingebouwd en heb er geen EGR-troep op zitten, dus weet je hoe ik kan voorkomen dat dit ding een code geeft? Op dit moment heb ik de lamp voor het controlelampje van de motor verwijderd. ;-)
 
#3 ·
De enige manier die ik ken om te voorkomen dat de code verschijnt, is het aansluiten van een EGR-klep met sensor. Het hoeft niet op de motor aangesloten te worden - de code is voor de liftsensor zelf. Het detecteert alleen of de EGR-klep openging toen de ECU het vertelde. Er wordt constant vacuĂĽm aangebracht in de regelkast die door de constante vacuĂĽmregelklep stroomt die het vacuĂĽm regelt tot 8". Wanneer de ECU besluit dat het tijd is om de EGR-klep te openen (meestal tussen 1700-2200 RPM), stuurt het een signaal naar de EGR-solenoĂŻde om vacuĂĽm naar de EGR-klep te openen en vrij te geven. Dit opent de klep en de bovenkant van de klep drukt op de liftsensor. Zolang de ECU een signaal van de liftsensor leest dat deze is geopend, wordt er geen code gegenereerd.

Ik zou zeggen dat het geen goed idee is om de lamp uit het controlelampje van de motor te halen, tenzij je een goed zicht hebt op de ECU-led en deze regelmatig controleert.
 
#4 ·
verdomme, hij was aardig. mooie vondst

Ongeveer twee dagen geleden kocht mijn vriendin een 90 Civic hatchback.
De man van wie ze hem kocht, had ook een 88 Prelude

Ik keek naar binnen en zag dat hij een asbak had.
Omdat ik er geen bij de auto kreeg, bood ik aan de zijne te kopen (ik kreeg niet de uitklapbare lade of sigarettenaansteker)

Ik rook niet, maar als al die shit ontbreekt, ziet het er gay uit.

De reden dat ik dit schrijf is omdat hij zei dat ik het niet kon kopen, maar in zijn andere 4 Preludes moest kijken.

ANDERE 4!!

Hij heeft een grijze 88
2 blauwe 89's en een grijze 89

Hij vertelde me dat ik alles kon nemen wat ik wilde
dus ik pakte alles wat er aan mijn auto ontbrak en wat extra spullen.
zoals een Weapon R inlaat

Hij zei dat hij ze allemaal voor heel goedkoop van de veilingen krijgt
Het enige dat ik niet kon krijgen was de klep voor de bovenkant van de asbak.
 
#5 ·
lizrdboy said:
De enige manier die ik ken om te voorkomen dat de code verschijnt, is door een EGR-klep met sensor aan te sluiten. Het hoeft niet aan de motor te worden aangesloten - de code is voor de liftsensor zelf. Het detecteert alleen of de EGR-klep openging toen de ECU het beval. Er wordt constant vacuĂĽm aangebracht in de regelkast die door de constante vacuĂĽmregelklep stroomt die het vacuĂĽm regelt tot 8". Wanneer de ECU besluit dat het tijd is om de EGR-klep te openen (meestal tussen 1700-2200 RPM), stuurt hij een signaal naar de EGR-solenoĂŻde om te openen en vacuĂĽm naar de EGR-klep vrij te geven. Hierdoor gaat de klep open en drukt de bovenkant van de klep op de liftsensor. Zolang de ECU een signaal van de liftsensor leest dat deze is geopend, wordt er geen code gegenereerd.

Ik zou zeggen dat het geen goed idee is om de lamp uit het controlelampje van de motor te halen, tenzij je een goed zicht hebt op de ECU-led en deze regelmatig controleert.
Jason, ik denk dat je de Honda EGR(1)-cursus met een A hebt gehaald. Meestal moet ik helemaal naar rechts scrollen om berichten te lezen omdat de tekst zo breed is, dus ik lees dit bericht, scroll naar beneden en ik lees deze en was totaal onder de indruk van de kennis van deze persoon over het EGR-systeem, en ik denk wie de hel is dit!! Kerel weet zijn shit over EGR....scroll naar links en jij was het..haaa....en ja, het hoeft niet op de motor te worden aangesloten omdat de jouwe dat in feite niet is (verstopte passages)....mooi bericht...3gdude
 
#6 ·
Re: verdomme, hij was aardig. leuke vondst

blackmprprelude said:
ongeveer twee dagen geleden kocht mijn vriendin een 90 civic hatchback.
de man van wie ze hem kocht, had ook een 88 prelude

ik keek naar binnen en zag dat hij een asbak had.
Omdat ik er geen bij de auto kreeg, bood ik aan om de zijne te kopen (ik kreeg geen uitklapbare lade of sigarettenaansteker)
probeer nog steeds te achterhalen waar deze post betrekking op heeft... :)
 
#9 ·
Re: verdomme, hij was aardig. leuke vondst

blackmprprelude said:
hij vertelde me dat ik alles kon nemen wat ik wilde
dus ik pakte alles wat er aan mijn auto ontbrak en wat extra spullen.
zoals een Weapon R inlaat

hij zei dat hij ze allemaal voor heel goedkoop van de veilingen krijgt
het enige wat ik niet kon krijgen was de klep voor de bovenkant van de asbak.
heb je het gekocht of heeft hij je al die spullen gegeven, man, je hebt geluk, man.
 
#10 ·
Hmm, mijn EGR-klep moet wel stuk zijn, want ik heb geprobeerd het ding gewoon aan te sluiten, maar dat lukte niet. Vreemd, want ik gooide geen codes voor de wissel, en ik heb gecontroleerd dat de enige code die ik gooi 12 is.
 
#11 ·
Ik krijg ook een code 12, maar die kwam pas NADAT ik mijn revisie had gedaan.

Nu denk ik dat de jongens die me hielpen het verknald hebben en de timing verkeerd hebben gezet. Dus ik denk dat ik nu verbogen kleppen heb, want ik hoor TIK TIK TIK als ik accelereer... (niet bij stationair)

Zouden verbogen kleppen een code 12 geven... of moet ik die EGR-klep controleren?
 
#12 ·
Gebrek aan goede EGR-werking kan pingelen bij acceleratie veroorzaken. Als u uw EGR-systeem repareert, verdwijnt het pingelen waarschijnlijk. En verbogen kleppen kunnen GEEN code 12 instellen ..... controleer uw vacuĂĽmslangen op de juiste routing....3gdude
 
#14 ·
De slangen kunnen in orde zijn, maar ze moeten nog steeds correct worden geleid. Als u zeker weet dat ze dat zijn, gebruik dan het stroomdiagram uit de online handleiding om te diagnosticeren. Het is vrij eenvoudig en alles wat u nodig heeft, is een voltmeter en een handmatige vacuĂĽmpomp/meter. Als u op een bepaald punt in het stroomdiagram vastloopt, vraag dan gewoon om hulp.....lees de post van Lizardboys, het is eenvoudig en beknopt....3gdude
 
#16 ·
p.s. Heb ik al gezegd dat ik ongeveer 5-10 minuten rondrij en alles in orde is, DAN gaat het lampje aan met code 12. (Dit is ELKE keer dat de auto is afgekoeld en opnieuw is gestart, De code verschijnt na 5-10 minuten rijden)
 
#17 ·
Dat is normaal voor een EGR-liftsensor. De EGR zal proberen te openen na ongeveer 5 tot 10 minuten rijden. Als de liftsensor geen spanning aan de ECU toont dat de klep geopend is, activeert de ECU de code. Dus als uw sensor vastzit, of de klep gewoon niet opengaat door gebrek aan vacuĂĽm of een kapotte klep, dan wordt de code altijd geactiveerd wanneer de ECU besluit dat het tijd is om de EGR-regelsolenoĂŻde te openen.
 
#19 ·
Tuff Tuffy7 said:
ummm, ja, ik wil dit EGR-gedoe graag begrijpen...ik hoop de volgende prodigy te worden op de 3rd gen lude met deze site...aangezien ik nog 16 ben (nog drie maanden)...haha...ik begin vroeg genoeg om aan deze zoektocht te beginnen :baa:
Het EGR-systeem is eigenlijk vrij simpel... om mijn vorige post te citeren:

Er wordt constant vacuĂĽm aangebracht in de regelkast die door de constante vacuĂĽmregelklep stroomt die het vacuĂĽm regelt tot 8". Wanneer de ECU besluit dat het tijd is om de EGR-klep te openen (meestal tussen 1700-2200 RPM), stuurt hij een signaal naar de EGR-solenoĂŻde om te openen en vacuĂĽm vrij te geven naar de EGR-klep. Dit opent de klep en de bovenkant van de klep drukt op de liftsensor.

De EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) laat een kleine hoeveelheid uitlaatgas terug in de cilinders om de temperatuur van de verbranding af te koelen. Dit doet het om de vorming van NOx-gassen te voorkomen die tijdens de verbranding worden geproduceerd. In principe is het een emissiecontrole-apparaat. EGR wordt niet in de motor gebracht tijdens stationair draaien of volgas (WOT), dus vermindert nauwelijks de prestaties van uw motor. Een kapotte EGR-klep of een klep die vastzit, zorgt er echter voor dat er mogelijk uitlaatgassen in de stationaire stand komen, waardoor uw stationair draaien inderdaad erg slecht wordt.
 
#20 ·
Dus, mijn EGR-klep kan vast komen te zitten (waardoor de acceleratie tot 3.000 tpm sputtert, zodra hij warm is), maar zolang de EGR-solenoĂŻde werkt, krijg ik geen code. Mijn acceleratie is kut als hij warm is en ik hem de sporen geef, maar hij is schoon boven de 3000 tpm. Maar als hij nog koel is, direct uit de oprit, is het prima.

Ik heb hem vorige week naar de dealer gebracht omdat ik er genoeg van had. Ik had de rotor en de kabels vervangen om dit te verhelpen, zonder resultaat. Ze ontdekten dat de rotor vuil en gescheurd was, ik zei OK, maar test hem. GEEN RESULTAAT. Ze zeiden dat de bobine niet aan de specificaties voldeed, maar ze hadden er geen. Ik zei dat ik hem zelf zou vervangen. GEEN RESULTAAT. Gisteravond heb ik het brandstoffilter vervangen, GEEN RESULTAAT.

Moet ik de EGR eruit halen? Wanneer ik de motor belast, doet hij het, heel licht op het pedaal is het prima. De MAP-sensor is een lastmeter, die kosten $276 van de dealer. Goud is vandaag $354 per ounce, jeezzzz. Dat ding kan niet veel meer dan een ounce wegen.
 
#45 ·
Dus, mijn EGR-klep kan vastzitten (waardoor de acceleratie stottert tot 3000 tpm, zodra hij warm is), maar zolang de EGR-solenoĂŻde werkt, krijg ik geen code. Mijn acceleratie is waardeloos als hij warm is en ik het gaspedaal intrapt, maar is schoon boven de 3000 tpm. Maar terwijl hij nog koel is, direct uit de oprit, is het prima.

Ik heb hem vorige week naar de dealer gebracht omdat ik er genoeg van had. Ik had de rotor en de kabels vervangen om dit te verhelpen, geen hulp. Ze ontdekten dat de rotor vuil en gescheurd was, ik zei OK, maar test hem. GEEN HULP. Ze zeiden dat de bobine niet in orde was, maar ze hadden er geen. Ik zei dat ik hem zelf zou vervangen. GEEN HULP. Gisteravond heb ik het brandstoffilter vervangen, GEEN HULP.

Moet ik de EGR eruit halen? Wanneer ik de motor belast, doet hij het, heel licht op het pedaal is het prima. MAP-sensor is een lastmeter, die kosten $276 van de dealer. Goud is vandaag $354 per ounce, jeezzzz. Dat ding weegt niet veel meer dan een ounce.
Mijn probleem is vergelijkbaar. Draait prima bij stationair toerental en zeer lichte gashendel, maar als ik de techniek nader, mist hij als een machinegeweer. Verder helemaal prima. Heb me door een reeks andere bijdragende factoren gevochten.

Kan geen 250 dollar egr rechtvaardigen op een auto waar ik 400 dollar voor heb betaald. Jkjk ik zal altijd veel uitgeven aan mijn bb1.
 
#21 ·
Kbulls91Lude said:
Dus, mijn EGR-klep kan vast komen te zitten (waardoor de acceleratie tot 3000 tpm sputtert, zodra hij warm is), maar zolang de EGR-solenoĂŻde werkt, krijg ik geen code. Mijn acceleratie is waardeloos als hij warm is en ik het gaspedaal intrapt, maar is schoon boven de 3000 tpm. Maar als hij nog koel is, direct uit de oprit, is het in orde.
De solenoĂŻde heeft niets met de code te maken. Code 12 is voor de liftsensor die zich bovenop de EGR-klep bevindt. Als de code afgaat, betekent dit dat de ECU geen signaal van de liftsensor heeft ontvangen, wat 1 van 3 dingen betekent... ofwel de klep ging niet open, de liftsensor bewoog niet (sensorpotentiometer zit vast), of hij bewoog niet snel genoeg (slechte EGR-klep, onvoldoende vacuĂĽm, vastzittende liftsensor). Hij moet binnen ongeveer 1 seconde de juiste spanningsmeting van de liftsensor ontvangen, anders wordt de code ingesteld.

Dus simpel gezegd, als uw EGR-klep/sensor vast zou zitten, zou u een code krijgen. Geen code, dan waarschijnlijk geen probleem met uw EGR
 
#22 ·
Kbulls91Lude said:
So, my EGR valve can be sticking.
Dit is geen EGR-probleem. Probeer de zuurstofsensor los te koppelen, de ecm te resetten en er een tijdje mee te rijden om te zien of het symptoom verdwenen is. Negeer voorlopig het controlelampje van de motor....3gdude
 
#24 ·
Bedankt aan iedereen die bereid is de extra moeite te doen om een oplossing te vinden - zelfs het shot-gunnen van onderdelen is beter dan de dealer te betalen voor te dure onderdelen en 65,00 uur arbeidskosten. De enige keer dat ik graag een dealer gebruik, is wanneer ik geen speciaal gereedschap, computerdiagnose-eenheid, enz. heb (voorbeeld - het gereedschap om de ALB-computer aan te sluiten voor diagnoseservice).
Zal zeer geĂŻnteresseerd zijn in de uiteindelijke oplossing van dit probleem.
 
#25 ·
Het loskoppelen van de O2-sensor maakte geen verschil. Ik denk dat ik naar een sloop moet gaan en een verdomde MAP-sensor moet vinden. 90-91's zijn moeilijk te vinden op de sloop. Zijn de Accords van hetzelfde jaar een goede tweede keuze voor een MAP?
 
#26 ·
Je hebt de ECU gereset zoals ik suggereerde, toch??? Klinkt als een secundaire ontstekingsstoring. Begin met controleren direct bij de bobine. Verwijder de bobinekabel van de dop en houd het kale uiteinde 3/4 inch van een aardpunt en laat iemand de motor starten. Moet een mooie blauwe vonk geven. Oh ja, houd het niet in je hand, leg het neer in een positie waar je een opening van 3/4 inch hebt. Dit benadert een vonk van 30 kV. Als het deze test doorstaat, probeer dan dezelfde controle bij elke bougiekabel (bougie-uiteinde), maar gebruik een iets kleinere opening. Dit toont het vermogen van het ontstekingssysteem om voldoende vonk te leveren om het brandstofmengsel onder alle omstandigheden te ontsteken. Kijk ook in de gaten waar de draden naartoe gaan en zorg ervoor dat ze niet in olie zwemmen. Als dit goed is, test het dan misschien opnieuw nadat de motor is opgewarmd en de conditie aanwezig is...... En wat betreft de MAP-sensor, voor zover ik weet zijn alle Honda MAP-sensoren hetzelfde, maar ik heb er nog nooit een zien falen....3gdude